TERUGBLIK OP TRENDDAG VAN LIDEWIJ EDELKOORT
CRAFT IS HAPPY!
Op 17 juni 2025 woonde ik, An, de trenddag van Lidewij Edelkoort bij, een jaarlijks moment waar ik naar uitkijk vanwege de verdieping, inspiratie en haar unieke manier van kijken naar de wereld om ons heen. Een lezing bestaande uit twee delen: Proud South Craft and Future of the living room. Dit jaar ontbrak Philip Fimmano, de vaste sparringpartner en medevisionair van Edelkoort. Hij is bekend als trendanalist en consultant, oprichter van initiatieven zoals Talking Textiles, het boek A Labour of Love en het World Hope Forum. Lidewij nam zijn presentatie over en deed dat, zoals altijd, met kracht en gelaagdheid. Deze blog gaat over het eerste deel: Proud South Craft
Het centrale thema van de dag raakte me: in tijden van oorlog, maatschappelijke onrust en mentale uitputting is het traditionele “stoere” beeld van rauwe jeans, gescheurde stoffen en verweerde materialen niet meer passend. In plaats daarvan ontstaat er een duidelijke verschuiving. Een behoefte aan lichtheid, kleur, speelsheid en… geluk. Misschien is het een vorm van ontkenning, misschien een manier om het leven draaglijk te houden, maar het is bovenal een creatieve heroriëntatie. Een keuze om schoonheid en hoop toe te laten in onze directe omgeving.
PROUD SOUTH CRAFT
Lidewij presenteerde vol trots Craft is Earth, een ontmoeting tussen mode en design, met daarin een focus op het project Proud South Craft.
Een prachtig boek dat laat zien hoe ambacht, zoals meubels maken, weven, keramiek of houtsnijwerk, weer helemaal terug is. Het boek brengt ontwerpers, kunstenaars en makers uit landen in het mondiale Zuiden samen, zoals Brazilië, India en Zuid-Afrika. Zij combineren traditie met moderne ideeën en maken zo unieke, handgemaakte objecten die opvallen in een wereld vol massaproductie.
Het boek is samengesteld door trendvoorspeller Lidewij Edelkoort en Lili Tedde, die geloven dat ambacht ons helpt om opnieuw verbinding te maken met onze geschiedenis, met echte materialen en met de menselijke hand achter elk object. Dit maakt het volgens hen een soort stille revolutie tegen een steeds digitalere wereld.
Een van de meest fascinerende observaties vond ik het terugkeren van de horizon in het interieur. Niet als beeld aan de muur, maar als vormtaal, als ritme, als kleurenspel. Het interieur als een landschap, een landscaped interior, waarin materialen en composities het moment van de dag of een natuurlijke situatie vangen. Ook vermeldde ze dat invloeden uit de Islamitische wereld hun weg terugvinden in het interieur, al ging ze hier niet uitgebreid op in. Wat ze wél verklapte: ze gaat binnenkort zeker “iets met magie” doen, een opmerking die tussen neus en lippen door werd gemaakt, maar duidelijk blijft hangen.
Wat opvalt in de trendontwikkelingen, is de herwaardering van ambacht en handwerk. Humoristisch aardewerk, figuratieve vormen, herinterpretaties van eeuwenoude technieken, alles krijgt een nieuwe, vaak grotere en expressievere gedaante. Riet en grassoorten komen terug in textiele toepassingen zoals tapijten. Alles in het interieur is handgemaakt. Industriële productie verdwijnt naar de achtergrond; het gaat om het unieke maakproces, het zichtbare vakmanschap, de energie van de maker.
Er zijn veel organische vormen te zien, maar ook robuuste, metalen accenten. Het resultaat is een interieur dat aanvoelt als kunst: expressief, authentiek, rijk aan detail, soms intuïtief tot stand gekomen. Kunst is nadrukkelijk aanwezig in huis, niet als iets elitairs, maar als iets wat voedt, deelt en verbindt.
Ruimtes worden intuïtief ingedeeld, met lichte, verplaatsbare meubels die je kunt verschuiven naargelang de behoefte. Geen pompeuze statements meer, maar flexibele leefomgevingen. En ook de manier waarop producten worden gepresenteerd en verkocht verandert: geen statische showrooms meer, maar tijdelijke exposities waar makers samenkomen. Waar je kunst, design en ambacht ervaart, kunt eten en drinken, en waar de verkoop plaatsvindt in het hart van die beleving. Een nieuwe manier van verbinden en ondernemen.
De kern van deze presentatie?
Craft is Happy: Een heldere heropleving van handgemaakt vakmanschap, waarbij authentieke, menselijke creatie weer een revolutionaire tegenbeweging vormt tegen de digitale massaproductie. Een stroming waar ik mij thuis in voel en die mij past als een jas.
AN | CREATIVE DIRECTOR & INTERIOR ARCHITECT
LET'S MAKE YOUR DREAM A REALITY!
Every interior should tell a story.
We are curious about your story and how we can translate your identity into your interior.
With your interior wishes and our style, we are convinced that together we can bring a vision to life.